úterý 15. listopadu 2011

UPOL Diary 05


Zrovna před chvilkou jsem si uvědomila, jaká je to blbost, chtít po těch neviňátkách, japonštinou nedotčených, aby po čtrnácti dnech sypali z rukávu konjugace japonských přídavných jmen, po dalším týdnu sloves a hned na to numerativy. Jazyk se nelze naučit. Jazyk se prožívá, pomalu se vkrádá do mysli a osvojuje se. Nesmí se na něj zhurta, pak jsou akorát všichni vydeptaní, že něco zkazili, něco zapomněli, sice se poctivě dřeli několik hodin, ale stále jsou tam mezery. Neklesejte na mysli, pokud se vám tohle stává. Chce to jen čas, čas a čas.
Už mě ani neudivuje, že profesoři vyžadují znalosti, ale vůbec neporadí, jak jich dosáhnout. Komenský byl sice za své "Škola hrou", předběh svou dobu, označován průkopníkem, ale kdo se v dnešním veřejném školství jeho odkazem inspiruje? Sakra málo lidí. Což je škoda. Myslím, že by se na střední, ne-li už na druhém stupni ZŠ měl vyučovat předmět "Jak se učit". Všem by to prospělo.

Na internetu je nepřeberné množství zábavných zdrojů, ale ne, studenti se mučí nad skripty a předmět si tím jen zoškliví >.>
Hlavně ten poslech! Vždyť je to tak jednoduché, stačí jen nandat sluchátka a učení jde samo. Není tohle snem každého studenta?

Teď se pokusím o stručný sylabus našich lekcí japonštiny, tempo je zhruba lekce za deset dní, kdyby si někdo chtěl vyzkoušet ^^

1. Lekce
  • vazba wa ... da/desu/de wa nai/de wa arimasen
  • partikule no, ka, to, mo
  • kore, sore, are
  • katakana + přepis českých vlastních jmen (jména lidí a měst) do katakany
  • představování
2. Lekce
  • přídavná jména končící na -i, jejich zapojení do věty a konjugace
  • číslovky do milionu
  • hodiny
  • tázací výrazy doko, ikura
  • přepis cizích slov do katakany
  • pozdravy
3. Lekce
  • vazba ni ... ga aru/arimasu/nai/arimasen
  • vazba ni ... ga iru/imasu/inai/imasen
  • spojovací partikule ya ... (nado)
  • vazba (ni) wa ... ga aru/iru
  • -na přídavná jména
  • tvary zájmen nani, dare, itsu, doko (nani, nanika, nanimo, nandemo)
  • vazba wa ... ga ... desu
  • výrazy (dai)suki, (dai)kirai, jouzu, heta, tokui, nigate
  • totemo, amari, sukoshi, taihen
  • konna ni, sonna ni, anna ni, donna
  • naka, ushiro, mae, hidari, migi, ue, shita, tonari. soba, mukai, oku
  • počítání do deseti (hitotsu, futatsu, mittsu, ...)
(do třetí lekce skripta psaná v katakaně, od čtvrté v hiraganě ^^)

4. Lekce
  • partikule wa x ga, wo, de, ni, he
  • kara, made
  • konjugace sloves (hlavně vyjádření přítomného a minulého času důvěrného a zdvořilého)
  • nepravidelná slovesa kuru, iku
  • dny v týdnu
  • časová určení - kyou, kinou, ashita, ototoi, asatte, mainichi a ekvivalenty pro týden, měsíc a rok
  • omluvy
5. Lekce
  • adjektivní vazba ... ga ... wo adjektivum-ku (ni) suru
  • naru
  • kara (protože)
  • vyjadřování času - kan (doba trvání), goro, gurai, sugi, mae, choudo
6. Lekce
  • numerativy a jejich zapojení do věty
  • nin, hiki, tou, wa, ko, hon, hai, en, mai, satsu, ken, kai, tsuu, dai, soku, hako, kumi
  • názvy fyzikálních jednotek (m, cm, km, mm, g, l, dl, metr čtvereční a krychlový)
  • procenta, zlomky, násobky, věk
  • ryou (oba), kata (jeden z páru), zutsu (po), mai (každý), oki (ob)
  • datum
  • dny v měsíci
  • řadové číslovky
Toť zatím vše. Teď teprve vidím, jak je toho hodně O_o
Plus si samozřejmě přimyslete hromadu slovíček, 48 kanji, test každý pátek a písemný domácí úkol na každou hodinu.

6 komentářů:

  1. Myslím, že by se taky mělo vyučovat "Jak učit" a hlavně "Jak psát skripta" :/
    Člověk by se učil z netu, ale to by musel mít jednoobor. On prostě není čas :( Takhle si člověk natříská do hlavy slovíčka, které jsou potřeba na další hodinu, a do týdne je stejně zapomene.

    Jó, sepsané takhle pohromadě to vypadá ještě děsivěji O.o

    OdpovědětVymazat
  2. Souhlasím, a přepsat učební osnovy by se měly XD

    Já si myslím, že čas je, jen se musí dobře zorganizovat. Rozhodně se nevěnuju účení naplno. Jak jinak bych od začátku školního roku stihla dokoukat 3 série QaF a 60 hodin strávit u japonských videí? (o poflakování na internetu ani nemluvě)

    Že jo? Obdivuju, že to ti lidi celkem zvládají.

    OdpovědětVymazat
  3. Jo, protože tohle všechno, to já dělala po večerech 2 roky! :D
    Wow, superženo~

    Taktéž :/

    OdpovědětVymazat
  4. bože, takhle sepsaný to vypadá ještě hůř! (T_T)

    (Ayu, podle mě vlastníš stroj času. jinak vážně nechápu, jak se zvládáš ještě pofalkovat. :D ... asi budu od tebe potřebovat přednášku na téma dobrá organizace času.)

    OdpovědětVymazat
  5. To zvládnete, já vám věřím! xD

    OdpovědětVymazat
  6. (Následující komentář byl napsán zarytou pesimistkou)

    Nejhorší na tom všem je, že i když jedete tímhle vražedným tempem a horko těžko se to všechno našprtáte (ano, opravdu to jde - jsem toho živoucím důkazem... zatím), stejně zjistíte, že existují lidi o pár ročníků níž, kteří umějí třikrát víc než vy -_-

    btw znáte přeci ten vtip - jeden japanolog se zeptá druhého japanologa: "Co děláš večer?" :D

    OdpovědětVymazat